Me kõik oleme alustanud rattasõiduga erinevalt. Kes on rattaga sina peal juba maast madalast, kes on ratta avastanud hiljem. Rattaga teedel ja tänavatel sõitmine tundub paljudele igapäevane. Rattaga maastikul sõitmine esitab aga ratturile hulga väljakutseid. Selleks, et rattaga metsaradadele suundumine kulgeks ladusalt ja oleks nauditav ning kaasahaarav tegevus, oleme kokku pannud mõned soovitused algajale ratturile.

Turvalisus ja ettevalmistus

Ole nähtav! Kontrolli, et ratas oleks varustatud ees valge ja taga punase helkuriga ning ratta külgedel oleks helkurid (kodarahelkurid). Lisaks peavad halva nähtavuse korral rattal olema ka tuled – ees (valge) ning taga (punane).

Kanna kiivrit! Alati kasuta kiivrit ja kukkumisel on palju abi ka rattakinnastest.

Sõida korras rattaga! Veendu, et ratas on enne igat sõitu tehniliselt korras. Kontrolli, kas pidurid töötavad, kummid ei ole liiga tühjad, käigud vahetavad ja sadul on õige kõrgusega. Kahtluse korral lase ratas üle vaadata ja seadistada hooldusspetsialistil.

Tunne liikluseeskirju! Suundudes metsarajale on paratamatult vaja liigelda ka liikluseeskirjadega reguleeritud teedel. Tunne ratturi õiguseid ja kohustusi!

Vajalikud oskused enne metsarajale suundumist

Õpi paigalt starti ja rattalt maha tulemist! Metsarajal on rattaga kohalt liikuma saamine raskem. Veendu, et kohalt startimiseks oleks valitud sobilik käik (mitte liiga kerge ja mitte liiga raske) ja saaksid jala vabalt viia üle sadula. Õpi ka rattalt maha tulemist, mida tuleb metsas palju ette!

Tunne oma ratast! Harjuta oma rattal käiguvahetust ja pidurdamist. Tea milline hoob mida teeb, milline on esimene ja milline tagumine pidur ning õpi vahetama käike ilma juhtrauale vaatamata.

Raja planeerimine! Valige maastikurattasõidu harjutamiseks sobiliku raskusega rada. Rada peab olema sõitjale turvaline ja nauditav.

Maastikul sõitmise põhitõed

Keskendu rajale! Hoia silmad rajal, mõtle ette ja vali sõidujoon selle järgi, millised takistused on rattast mõned meetrid eespool. Mida kiiremini sõidad, seda kaugemale ette pead vaatama. Silmadega sobilikku sõidujoont valides väldid ohtlikke takistusi ja sõit on sujuvam ning turvalisem.

Ära vaata eessõitvat ratturit! Hoia eessõitva ratturiga pikivahet ja järgi esimest nõuannet keskenduda rajale. Vaadates eessõitjat võib juhtuda, et jääb märkamata või märkad liiga hilja mõnda ohtlikku kohta rajal.

Sõida sobiliku käiguga! Kui rajal ootab ees takistus (tõus, juurikad, muda vms), vali juba eelnevalt kergem käik. Kui rada on siledam ära unusta vahetada käiku raskemaks.

Õpi ületama erinevaid takistusi! Sattudes liivase või mudase koha peale, vii keharaskus taha poole, et vältida esiratta kinni jäämist ja hoo pealt üle juhtraua kukkumist. Ületades juurikaid ja palke, õpi tõstma esiratast. Harjutamine teeb meistriks.

Laskumistel ole tähelepanelik! Laskumistel esineb enim kukkumisi. Järsule laskumisele minnes vii keharaskus taha üle sadula, sirutades käed. Selliselt väldid ohtlikku üle juhtraua kukkumist. Kontrolli kiirust piduritega ja õpi kasutama mõlemaid pidureid.

Õige haare juhtrauast! Juhtraud e. leist on ratta juhtimise kõige olulisem komponent. Oluline on juhtrauda õieti käes hoida. Vältige liialt krampliku haaret ümber juhtraua, mis väsitab keha kiiresti ja võib viia kontrolli kaotamiseni ratta üle. Õige on hoida leista käes vabalt, kuid kontrollitult. Kindlasti ei tohi hoida pöialt leista peal, mis võib viia kukkumiseni!

Jälgi keha asendit! Olles sadulas hoia käed kõverdatult ja väldi keha pinges hoidmist. Tehnilisel laskumisel hoia keha sadulast natuke lahti ja jalgu õrnalt kõveras. Paindlik asend aitab summutada lööke ja väikeseid ratta visklemisi. Krampis asend väsitab ja just laskumistel võib viia kukkumisteni.